Julen från en annan synvinkel...!

Julen är verkligen en stor högtid & alla fokuserar på att den ska bli så bra & mysig som möjligt
det ska vara den finklädda granen, Allt pynt ska upp & alla fina julklappar ska inhandlas.
Man ska umgås med dom man älskar & äta god mat.

Men jag kan inte undgå att tänka på alla dom som våndas över högtider som julen.
Alla dom fattiga som inte har råd att fira eller ens kunna ge sina barn julklappar eller mat på bordet, Alla dom barn som skriver önskelistor till jultomten & önskar sig varma kläder & mat på bordet eller en nykter Mamma & Pappa.


Det är hemskt att barn ska behöva ha en sån känsla & sån ångest i kroppen.
& jag tänker på alla dom barn som lever med missbrukare & alkolister.
Dom barnen lever i ångest & vill inte alls att det ska vara jul.
Dom vet vad som komma skall.

Mamma eller pappa blir fulla & otrevliga & dricker sig genom högtiderna & speciellt julen.
och alla röda dagar & nyårsafton.

Barnen lider genom allt detta & ser inte fram emot någon tomte eller julklappar så som andra barn gör.
Dom önskar sig ett normalt liv utan ångest & skuldkänslor över sin missbrukande föräldrar.

Jag mår dåligt då jag vet att det finns ett mörkertal där ute i världen, Det är hemskt.
Barn som lever i ren missär, Barn som gråter sig i sömns på julafton.
Barn som skuldbeläggs & försöker göra allt för att DÖLJA den hemska missär som pågår i sitt hem, dom barnen som går med ett falskt leende på läpparna som låtsas längta efter det som alla andra barn längtar efter..

Dom barnen blir oxå påmind hela tiden av andra i sin närvaro som står utanför allt det här och inte VET vad barnen genomlider, Dom påminner dom om att snart är det jul och då kommer tomten med alla paket & kalle anka på tv:n det ska väl bli kul.

Konstant påminda blir dom dagligen på skolor, förskolor & av vänner & bekanta av andra barn och föräldrar osv.

Men i själva verket har stor ångest för någon tomte kommer inte i år heller & Mamma & Pappa blir bara fulla & otrevliga och har jag tur kanske jag slipper få stryk idag det är ju ändå julafton, Men bara om jag har tur..







Det här är Julen från en annan synvinkel...!




 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0